פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

מאי 25 יום ראשון , 2008 12:42 am

lefi ma sheevanti niree li sheani sovelet mefistula preanalit ach ani mechka le tor bvet cholim beanglia bod shvuaim benataim htchorim sheli de mfriem vyesh li keevim bchol yezia ma lasot bentayim toda raba

admin
שלום orit,
לצערי לא ניתן לקרוא את השאלה כפי שנשלחה. אבקש לשלוח בעברית או באנגלית פורמאלית.

נשמח לעמוד לרשותך במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
מאי 20 יום שלישי , 2008 9:17 am

שלום רב
אני בן 40 וסובל מפיסטולה פריאנלית העוברת דרך הסוגרים לפני שבועיים עברתי ניתוח עם פלג הרופה בדק אותי אתמול ואמר שמצבי טוב. אבל אני לא רגוע כי אני סובל מהתקפות כאבים עזים (במיוחד בבוקר לאחר היציאה הראשונה) , יש לי מדי פעם דימומים וכל הזמן יש הפרשות של החומר של הפלג (בצבע חום בהיר ) אשמח לדעת האם זה נורמלי שלאחר שבועיים אני עדיין אסבול מהדברים הנ"ל , ועוד כמה זמן צפוים הכאבים להמשיך?
תודה רבה

admin
שלום אבי,
הפלג הוא ניתוח חדש יחסית. ממליץ להיבדק אצל הרופא המנתח.
בברכה
דר אביטל ודר גרינברג.
מאי 16 יום שישי , 2008 4:33 pm

שלום לכם אנשים יקרים, אמא שלי עברה ניתוח דחוף של פיסטולה בגלל שזה התפוצץ לה וזה פגעה לה בסוגרים והרגליים שלה השתתקו והיום היא על כיסא גלגלים, רציתי לדעת האם יש סיכוי שהעצבים שנפגעו, בגלל שנטף/נזל עליהם דם,ברגע שזה התפוצץ לה, האם העצבים יכולים לחזור ולתפקד מחדש או בצורה חלקית או שלעולם לא ניתן לתקן את מה שקרה אני מאד אשמח לקבל תשובה,שוב אני רוצה להודות לכם תודה….

admin
שלום שמואל,

קשה להבין מה קרה בדיוק מבחינה רפואית על מנת להעריך את מידת הנזק לסוגר צריך לבדוק אותה ובהמשך לשקול אולטראסאונד של הסוגר. במקרים מסוימים כאשר יש נזק לשריר הסוגר ניתן לנסות לתקן זאת ניתוחית.
נשמח לעמוד לרשותך במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
מאי 16 יום שישי , 2008 12:59 am

מזה שנים אני סובל מבעיות באיזור פי הטבעת .זה התחיל עם טחורים ואח"כ פיסורה ולאחר מכן גילו שיש לי פיסטולה זה היה ב2005 שאז נקבע לי ניתוח בבי"ח מאיר לתיקון הפיסטולה שלא עשיתי ומאז עד לאמצע שנת 2007 איכשהו הסתדרתי עם הכאבים שהופיעו לסירוגין.באמצע 07 עברתי ניקוז אבצס בבילינסון אחרי שהגעתי למיון ולאחר כמה חודשים שוב חזר האבצס ובאותו מקום ושוב ניקזו .בינתיים הרופאים בבילינסון שמו לב שיש פיסטולה ושיכול להיות שהיא הגורמת לאבצסים חוזרים. לא ניתחו את הפסטולה עד שפצע האבצס הגליד ואז בניתוח גילו שתי פיסטולות אחת פשוטה שפתחו והשנייה עוברת בשריר הסוגר ובה הם טיפלו בחוט "סיטון" אני עם החוט מאז ספטמבר 2007 ועדיין יש לי הפרשות מוגלתיות ודימומים באופן יומי .לפני שבוע עברתי קולנוסקופיה כי חששו שיש לי קרוהן והם שללו זאת .ואתמול עשיתי סיטי בטן "עדיין אין לי תשובהנ ) ויש לי תור ל mri אגן .השאלות שלי 1) עד מתי אפשר להיות עם סיטון 2) למה ביקשו ממני לעשות את הסיטי וה mri מאיזה חשש 3) בקולנוסקופיה לקחו 3 ביופסיות -מה זה אומר ?
אני בן 30 , ויש לי השמנת יתר.
אני מאוד מתנצל על אורך המכתב ומודה לכם על רוחב הלב בקריאת מכתבי

admin
שלום מוחמד עלימי,

יתכן וסיבת ה MRI היא הערכה של מסלול הפיסטולה והמצאות פיסטולות נוספות. הסיטון יכול להישאר זמן רב אם כי בד"כ הוא מבצע את פעולתו ונופל לבד. לעיתים ניתן להדק אותו כל זמן מה במרפאה וזה מזרז את פעולתו. אנו מתמחים בנושאי פיסטולות ונשמח לעמוד לרשותך בעניין זה.
נשמח לעמוד לרשותך במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
מאי 2 יום שישי , 2008 7:58 am

אני סובל מפיסטולה אנאלית כבר מספר שנים.
לאור החשש מפגיעה בסוגרי פי הטבעת לא עברתי ניתוח עד היום.
כששאלתי את הרופא לגבי הטיפול בהדבקה הוא לא התלהב ואמר שטיפול הנ"ל כלל אינו נפוץ וסכויי ההצלחה הינם נמוכים ביותר.
אבקש לדעת איכן ניתן לבצע את טיפול ההדבקה ומה הזמינות לטיפול הנ"ל.
לפי אחוז ההצלחה שאתם מפרסמים באתר והסיכון הנמוך הכרוך בטיפול הוא נראה כדאי מאוד.

אני מתגורר באיזור עפולה.

admin
שלום שאול,
שיעורי ההצלחה כיום בהדבקה הם כ 50% . זה תלוי גם במבנה האנטומי של הפיסטולה. מנגד הסיכון הוא אפסי ואין סיבה לא לנסות. אגב יש אופציה ניתוחית נוספת שלא נוגעת בסוגרים. באופציה זו אנו סוגרים את הפיסטולה עם מתלה של רירית רקטום.
נשמח לעמוד לרשותך במרפאתינו לבדיקה והחלטה על אופציה ניתוחית.

בברכה, דר אביטל ודר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה