פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

ינואר 4 יום ראשון , 2009 11:42 am

בהמשך לבדיקת MRI הודגמה פיסטולה הנפתחתעח פני העור באזור הרפה האמצעי מאחורי פי הטבעת והנמשכת קדימה ולטרלית(LATERLI) לפי הטבעת עד למפתח הנרתיק מימין.המסלול הוא בתוך עומק השומן התת עורי ומתחת- מחוץ -ללבטור אני.אורך פיסטולה 9 סם ורוחב 11 מ"מ.(ציטוט)
השאלה שלי היא אם במקרה שלי ניתן להתגבר על הבעיה מבלי לפגוע בסוגרים.?

admin
שלום פנינה,
כן, בהחלט ניתן להתגבר על הפיסטולה ללא פגיעה בסוגרים
באופן מעניין ככול שהפיסטולה ארוכה יותר או מסובכת יותר היא קלה יותר לטיפול באמצעים מתוחכמים
למשל את יכולה להנות מהדבקה על ידי דבק פיברין, או מאיטום על ידי פקק קולגן.
אלו אופציות קלות, אשר אינן גורמות לכול נזק, אינן שוללות כול טיפול אחר בעתיד ובעלות סיכוי גבוה ביותר להצלחה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
דצמבר 11 יום חמישי , 2008 5:31 pm

אני בת 49 לאחר שני ניתוחים תוך ביטניים גדולים בעקבות סרטן השחלה לאחר כריתת רחם מלאה, כרית אזור הסיגמה של המעי, לפני כשבוע דימומים קלים בילתי פוסקים מהנרתיק + מוגלה
הרופא אמר שזו כפי הנראה פיסטולה שקרתה לאחר הניתוח.
הפיסטולה יוצאת מהגדם של הנרתיק.
הניתוח האחרון היה לפני שנתיים וקצת
מה הטיפול המוצע על ידכם
תודה
אתי

admin
שלום מזור אתי,
ראשית יש להוכיח אם מדובר בפיסטולה ובאיזה חלק של מערכת העיכול היא פגעה.
אני מניח כי הופנית לבצע CT של הבטן.
שנית -באיזה מצב את נמצאת מבחינת המחלה. והאם קיבלת או את מתוכננת לקבל טיפולים
לאחר קבלת המידע ניתן יהיה לקבל החלטה האם הטיפול צריך להיות מקומי - כגון הדבקה או פקק, או שיש צורך בטיפול יותר נרחב - ניתוח לסגירת החור וחציצה בין האברים שהתחברו

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
אוקטובר 13 יום שני , 2008 8:50 am

אני חולה בקרוהן,וכשהתגלתה אצלי המחלה סבלתי גם מפיסורה,שהתרפאה ב"ה ע"י טיפול בניפדיפין.
לאחרונה סבלתי מכאבים עזים ביותר בפי הטבעת,ואובחן אצלי פיסטולה ואבסס, טופלתי באנטיביוטיקה(אוגמנטין)ובקצף(פרוקטופאם)יחסית הכאבים וההתכווציות ירדו לי,אבל עדיין יש לי צריבות חזקות ביציאות וכמה שעות לאחר מכן.
מה הייתם ממליצים לי לעשות לזירוז ההחלמה?
מודה לכם מאוד מאוד.

admin
שלום שמעון,
ממה נובעות הצריבות הללו - האם מהפיסטולה?, או מהפיסורה שהתעוררה?.
אינני חושב כי הטיפול בפיסטולה על ידי אנטיביוטיקה ופרוקטופואם יגרום לסגירתה- אם היא פתוחה ומפרישה - אולי ניתן להדביק אותה ולגרום לשיפור במצב?
על מנת שנוכל ליעץ לך - יש לבדוק את המצב מקומית

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
אוקטובר 3 יום שישי , 2008 10:29 am

חברה קרובה סובלת מפיסטולה באיזור התחתון של המעי. כתוצאה יש לה דליפה אל הנרתיק. חברתי
סובלת מסרטן וקבלה טפול כימו וכן הקרנות. נאמר לה שעקב חולשת הרקמה לא ניתן לבצע ניתוח
בענין הפיסטולה. כמה זמן לוקח לרקמות להתאושש מהטיפול נגד הסרטן כדי שתוכל לקבל טיפול
נגד הפיסטולה ולקבל איכות חיים טובה יותר. האם גם במקרה של טפול בדבק ביולוגי יש צורך בניתוח?

admin
שלום כהן חיה,
כיום ישנם טיפולים טובים מאוד בפיסטולה בין המעי לבין הנרתיק.
בינהם הדבק הביולוגי וכיום יש גם פקק קולגן אשר ניתן להחדירו לפיסטולה והתוצאות מצוינות.
הטיפולים הללו - נעשים בחדר ניתוח - כי יש צורך לרחוץ הייטב ולשטוף את המקום - הרי המעי מלא בחיידקים,
וגם לנקות את נתיב הפיסולה ממוגלה ולכלוכים אחרים
לאחר מכן ניתן להזריק את הדבק או לשים את הפקק.
הפעולות הללו נקראות "ניתוח" למרות שאין בהם למעשה חיתוך של רקמה - אבל הם פעולות שנעשות בחדר ניתוח ותחת הרדמה איזו שהיא
אשמח לפגוש את חברתך ולעבור על החומר הרפואי שלה וגם לבדוק אותה ואם אפשר יהיה להציע לה טיפול באחת השיטות המתקדמות - שהן קלות מאוד, בעלות החלמה מהירה וללא כאבים - נראה כי מגיע לה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
אוקטובר 1 יום רביעי , 2008 12:16 pm

שלום
בנזוגי עבר ניתוח פיסטולה לפני כשלושה שבועות בשיטת סיטון, בימים האחרונים סובל מתחושת גודש שגורם לכאב ולחץ באיזור פי הטבעת,הפצע מגליד חיצונית, אין הפרשות חיצוניות, ובתחושה הניקוז כלפי פנים ,הוא שומר על היגיינה ושטיפות מ'ס פעמים ביום, כולל ישיבה באמבט,עם חומר שנקרא -אקטיסופ,סבון היגייני שמועשר בתמציות צמחי מרפא,
נשמח לקבל מידע ,
תודה
מירה

admin
שלום מירה קדם,
כאשר עוברים ניתוח פיסטולה בשיטת סטון - בפיסטולה נישאר חוט העובר דרך הפיסטולה
החוט אמור לחתוך לאיטו את השריר הפנימי
הכאב הקל, והגודש יכולים להיוות כתוצאה מהתקדמות החוט.
הפרשות חיצוניות צריכות להיות בכמות מסוימת כול זמן שהחוט ישנו
בכול מקרה - שיגש לביקורת אצל הרופא המנתח - כדי לראות את התקדמות ההחלמה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה