פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

מרץ 23 יום שלישי , 2010 3:44 pm

שלום
לפני ארבע שנים התפתח אצלי אבסס, נותחתי וכתוצאה מהניתוח התפתחה פיסטולה פריאנלית מורכבת, ניתחו אותי שמו לי סיטון כמה חודשים לאחר מכן נותחתי שוב לסגירת הפיסטולה אבל הפיסטולה חזרה , שוב נותחתי ניתוח להכנסת סיטון לכמה חודשים ולפני חודש נותחתי שוב לסגירת הפיסטולה , אני מרגישה לאחר הניתוח עדיין הפרשות , רציתי לדעת מה כבר ניתן לעשות
אני מיואשת מאוד ( יש לציין כי אני חולה במחלת מעיים קוליטיס, נשללה האפשרות כי אני חולה בקרוהן)
תודה על תשובתכם

admin
שלום אורלי ב,

אין דרך אמיתית לענות על שאלה כזו דרך האינטרנט
מדובר בפיסטולה מורכבת לאחר מספר ניתוחים - שאולי הצליחו ואולי לא.
באם את מעוניינת בחוות דעת רצינית כדאי היה להגיע לבדיקה עם כול החומר הרפואי, כולל, דוחות הניתוח, הדמיות שבוצעו, בדיקות אחרונות שביצעת (אולטרא סאונד טראנס רקטלי או MRI). אז אולי אפשר יהיה להציע פיתרון.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מרץ 19 יום שישי , 2010 5:42 pm

שלום,
לאחרונה סבלתי מפיסורה אנאלית לאחר התייעצות עם רופא התחלתי טיפול בן חודשיים וחצי באגיולקס ומשחת ניפדיפין.
בבדיקה שנערכה לפני מס' ימים הודיע הרופא כי הסדק טופל אך הוא זיהה אצלי פיסטולה פריאנאלית שטחית(לדברי ברופא)והמליץ לי על ניתוח.
האם לרוץ לחדר הניתוח או שכדאי לבחון דרכי טיפול נוספות,(אם קיימות) כמו"כ האם פיסטולה שטחית שאיננה מטופלת במהירות עשוייה להעמיק עם הזמן?
תודה רבה

admin
שלום מתן,

קרוב לוודאי שמה שקרה זה שהפיסורה התרפאה רק בחלק העליון ואז מתחת לפיסורה ישנה תעלה פנימית - זו הפיסטולה.
אם אכן זה המצב - זה לא יתרפא מעצמו וכדאי לגשת לטיפול כי הטיפול הוא יחסית מאוד קל, אינו מסוכן וחוסך את חזרת הפיסורה או היווצרות של אבסס.
פיסטולה שטחית לא תעמיק עם הזמן היא רק יכולה לגרום לזיהום מקומי - ולכן כדאי לטפל בה
כמובן שאין מה לרוץ לחדר ניתוח - זה לא ניתוח חירום - יש לקבוע תור מסודר ולהתנתח במועד מתאים אבל יחסית קרוב.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מרץ 16 יום שלישי , 2010 8:49 am

ביתי סיגל (אוחנה) פרידמן עברה שני ניתוחים לטיפול פיסטולה
הטיפול לא נשא פריו ואז היא עברה ביום ראשון 7.3.2010טיפול חדיש בהזרקת דבק פיברין, עד היום ישנן לה הפרשות ומצבה אינו כל כך טוב אני מאוד מודאגת שאלתי אם יש סוף למצב הזה. תודה רבה אמא מודאגת

admin
שלום פרידמן אורנה,

הפרשות לאחר הדבקה זה דבר סביר- כי הדבר מתפרק ומופרש
לעיתים הטיפול בפיסטולה מאוד מורכבת ומסובכת כמו שלה לוקח זמן, ויש להתאזר בסבלנות.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
מרץ 15 יום שני , 2010 7:52 pm

שלום רב,
לפני שבעה חודשים עברתי נתוח פיסטולה פריאנלית , עם פתח פנימי שעה 9-10 תחת קו משונן ןטרקט ההולך קדימה . ללא פתח חיצוני ואינו חודר וגינה. טחורים פנימיים דרגה 2.היום לאחר 7 חודשים פתח ניתוחי לא סגור . יש בריחת גזים מהרקטום וגם מהנרתיק. הופנתי לגניקולוג למרות שהמנתח לא ראה כל מעבר בין הרקטום לנרתיק. גם הגניקולוג אחרי בדיקה עם משיר מעוגל קצה ובדיקה של הנרתיק לא ראה פתח המתאים לפיסטולה כזאת. שאלתי האם פתח ניתוחי נשאר כך? (יש הפרשה מעטה בצבע ירוק) עשיתי בדיקת תרבית – שלילי. והאם ישנה עוד אפשרות לאבחון פסטולה רקטו וגינאלית?
מצטערת על אורך השאלה. מיואשת …..
תודה מראש….(אני בת 52 )

admin
שלום רבקה,
ניתן לבצע מספר דברים נוספים על מנת להתקדם באבחון
הראשון הוא אולטרא סאונד טראנס רקטלי אשר יכול להדגים יפה את הפיסטולה
השני הוא פיסטולוגרפיה - הזרקת חומר ניגוד בעדינות דרך הפתח שאינו נסגר וצילום להיכן החומר מתקדם
השלישי הוא MRI
אין מה להתיאש קרוב לוודאי לפי הסימפטומים שלך כי אכן מדובר בפיסטולה שכזו וכדאי להמשיך בברור עד שהיא תודגם ותטופל

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מרץ 10 יום רביעי , 2010 9:08 am

האם ניתן להרים ילדים לאחר ניתוח פיסטולה?

admin
שלום גל,
תלוי איזה ניתוח ותלוי אם בוצע חיתוך של השריר או ניתוח אחר כמו הרמת מתלה.
באופן עקרוני אין בעיה עם הרמת משאות - אבל כפי שכתבתי חשוב לדעת באיזה ניתוח מדובר.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה