פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

אוקטובר 7 יום חמישי , 2010 3:57 pm

מדן
שלום עברתי למעלה מעשרה ניתוחים בעיקבות פיסטולות.
זה החל בטחורים שאובחנו אחר כך כפיסורות, בהמשך פיסטולות, כיום פיסטולות מורכבות שמגיעות עד לעור. יש לי שתי יציאות בישבן בנוסף לפי הטבעת, שנובעות מפיסטולות מורכבות שיוצאות החוצה.
באחת הפיסטולות (או בחלקה) יש לי סיטון למעלה מ-5 שנים.
במהלך השנים חתכו לי חלק מהשריר בתקווה שהפיסטולות תסגרנה, והיו הרבה ניתוחי ניקוז של אבצסים שנוצרו באזור.
המקור לפיסטולות שלי הוא נקב, חור שממוקם מאוד גבוה מעל לפי הטבעת (לא ידוע ממה נוצר).
אי אפשר היה לעשות לי אדוונסמנט פלאפ/קידום מיתלה (משום שהנקב גבוה מדי). מציעים לי לעשות סטומה (שקית) מתוך תקווה שזה יוביל לייבוש הפיסטולות שלי.
בדיקות מחלות המעי שלי, mri, וידאו קפסולה וכו', הראו שאין לי מחלות מעי.
בזמנו הועלתה אופציה לדבק ביולוגי, לפני כ-3 שנים, ואז נאמר לי שדבק ביולוגי אינו יעיל לפיסטולות מורכבות כשלי. בשלב הניסיוני שהיה הרופאים שהתנסו בדבק העדיפו לבחון מקרים שסיכויי ההצלחה שלהם מאוד גבוהים.
אני מבקש לברר האם משהו השתנה? האם כיום כן יש אופציה כזו של הדבקה גם במקרה של פיסטולות מורכבות? האם יש אופציה לסתום את הנקב הגבוה ברקמה כלשהי, או בריפוד מסוג הפקק המדובר (קלוגן?), ואחר כך מילוי הפיסטולות המורכבות באמצעות הדבקה?
האם יש לזה סיכוי.
הניתוח של השקית מדיר שינה מעיני. אני בן 40. ומתנהל באופן קבוע עם תחתוניות לספיגת ההפרשות מהפיסטולות. ההפרשות המוגלתיות שלי הן קבועות. למרות שאינני סובל בדרך כלל מחום וכו'.
תודה על עזרתך

admin
שלום דן,

הפיתרון של ניסיון להדביק או לאטום את הפיסטולה בדבק או בפקק נשמע על פניו סביר.
בניגוד להערכה הראשונית אנו יודעים כיום כי ככול שהפיסטולה מורכבת יותר - כך סיכויי ההצלחה גבוהים יותר - ולכן פיסטולה מורכבת היא יתרון ולא חיסרון.
לא ברור לי אם עשית הדמייה של הפיסטולות ואם ישנה הדגמה ברורה שלהן - אם לא כדאי לבצע MRI על מנת לדעת את המידע על התעלות ואז לתכנן את הטיפול.
צריך לזכור כי פרט לזמן, ואולי גם את עלות הפקק -אין סכנה בטיפול ובמידה ולא תהייה הצלחה תמיד יהיה ניתן לחזור לרעיון המקורי של הסטומה.
כמובן שלא ראיתי אותך ולא ראיתי את המקום - וזו הערכה בלבד - אם המקום דלקתי מאוד, מפריש מאוד וחולה - אולי כדאי ישר ללכת לסטומה - להרגיע את האיזור ואז לבצע את כול ההדבקות בתנאים יותר טובים.
לכן - חשוב להדמות את הפיסטולות כולן, לבדוק את המקום ואז להגיע להחלטה על הטיפול הרצוי.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ספטמבר 29 יום רביעי , 2010 1:54 pm

שלום
הרופא קבע לי ניתוח להסרת הפיסטולה, השאלה שלי האם כדאי לי להתייעץ עם רופא אחר? האם הניתוח מסובך? וכמה זמן יקח לי לחזר לפעילות רגילה אחרי הניתוח?
תודה

admin
שלום יואב,
פיסטולה היא עיניין מורכב ויש הרבה סוגים. אם הפיסטולה היא שטחית ואינה מערבת את שרירי הסוגר בניתוח "מסירים" את הפיסטולה. אם היא כן מערבת את שרירי הסוגר - אזי עושים ניתוח אחר כי לא רוצים פגיעה בשרירים אלו.
לכן קשה לי לענות לך לגבי הניתוח - כי איני יודע מאיזו פיסטולה אתה סובל והאם ביצעת איזה שהוא בירור.
לגבי הרופא -אם הוא מומחה בכירורגיה ובעל ניסיון בתחום, ונוצרה בינכם כימיה - אינני סבור כי יש הכרח להיתייעץ עם רופא אחר.
לגבי הניתוח - מכיוון שיש מספר סוגי פיסטולות - יש גם מספר ניתוחים, וישנן גם טכניקות חדישות כגון הדבקה או שימוש בפקק - כמובן שלכול ניתוח תקופת החלמה שונה.
כדאי להתייעץ עם הרופא המנתח באיזו טכניקה הוא בוחר לעשות את הניתוח ומה לדעתו תהליך ההחלמה הצפוי

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ספטמבר 9 יום חמישי , 2010 11:57 am

האם רופא יכול לטעות באיבחון ולקבוע כי יש לי פיסטולה פרינאלית.
אשר הפיתרון הינו ניתוח בעזרת סיטון.
כאשר בניתוח עצמו נמצא סינוס פריאנלי אשר מפריש מוגלה, האם הפיסטולה והסינוס נראים אותו דבר ואיך אפשר לטעות בדבר מהותי שכזה , עוד שאלה קטנה האם יכול להיות שיש פיסטולה אך לא ניתן להכניס את הסיטון? אודה מאוד לתשובתך אני ממש מבולבלת

admin
שלום אתי,
לעיתים בניתוח יכול להיות קשה למצוא את הפתח הפנימי.
ואז יתכן אחד מהשניים - או שמדובר בסינוס - כלומר תעלה ללא פתח פנימי, או שמדובר בפיסטולה - ופשוט הפתח הפנימי לא אותר.
זה לא מצב כול כך חריג, ואין הבדל מאוד מהותי בין שני המצבים - כך שאין מדובר בטעות.
כאשר לא יכולים לזהות את נתיב הפיסטולה עד תומו כמובן שאין אפשרות להכניס סטון - במקרה כזה יש בעייה כי הפיסטולה לא תיסגר מעצמה.
בכול מקרה כדאי היה לבצע אולטרא סאונד טראנס רקטלי או אולי MRI על מנת לקבל יותר אינפורמציה על האנטומיה המקומית.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר אביטל ודר גרינברג.
אוגוסט 2 יום שני , 2010 9:58 am

לפני כשבע שנים נותחתי לאבסס פרי אנאלי ואח״כ לפיסטולה באותו מקום.
לפני מספר ימים עברתי ניתוח לאבסס פרי אנאלי בתל השומר.
המנתח לא הסתפק באיזור עליו הקולקציה לחצה ליצירת ניקוז אלא חתך עוד מספר ס״מ בישבן בעומק רב. הדבר מקשה עלי מאוד ומהווה סכנת זיהום.
1- האם אפשר לסגור את החלק שלא מנקז ולהשאיר את החלק המנקז פתוח?
2- האם בשלב כזה אפשר לחפש את המקור להפרשה ולטפל בכל הבעיה כולל סגירת החתך?
אשמח לעמוד עמכם בקשר.

admin
שלום רוני,
קשה לתת תשובה מבלי לקרוא את ממצאי דוח הניתוח - באיזו פיסטולה מדובר, מהי מעורבות השרירים ומה הביא את הרופא לחתוך מעבר לניקוז האבסס.
לעיתים גם המידע הזה לא מספק ויש לבצע גם אולטרא סאונד לראות מה המצב המקומי.
לא הייתי ממליץ עכשיו לנסות ולסגור את המקום - תן לזה מעט זמן להתרפא, לגבי החשש מזיהום - לא הייתי דואג כי ככול שהחתך פתוח יותר יש יותר מקום להפרשה לצאת והסיכוי לזיהום נמוך יותר.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
יולי 27 יום שלישי , 2010 12:51 am

שלום רב, לפני כחודשיים כתבתי לכם שאני מעוניין בפרטים נוספים בנוגע לטיפול בפיסטולה השארתם לי מס טלפון והמייל נמחק בטעות, אשמח לקבל שוב מידע מאחר ואני סובל מהפיסטולה יותר ויותר.
תודה רבה.

admin
שלום לירן,

אתה מוזמן ליצור קשר עם יעל בטלפון 052-6428338

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה