פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

ינואר 15 יום שבת , 2011 1:29 am

שלום רב

לפני שנה עברתי ניתוח הוצאת גידול מהרקטום.
הותקנה לי סטומה. לאחר הניתוח התגלתה לי פיסטולה
רקטו-וגינלית.לאחר שסימתי את הטיפולים הומלץ לי לעבור ניתוח לסגירת הפיסטולה.
לאחר בדיקה ע"י כרורג נאמר לי שמתאימות לי 3 אפשרויות:
חציצה ע"י רשת ביולוגית ,
חציצה ע"י שריר או ניתוח עם פתיחת בטן שהבנתי שזאת האופציה עם אחוזי ההצלחה הטובים ביותר.
אני מאד מתלבטת.
מה המלצתכם?
האם יש לכם ניסיון בחציצה ע"י רשת ביולוגית?
מה אחוזי ההצלחה?
בברכה

admin
שלום אמירה,
זו שאלה קשה - מה גם שאין לי את כול הפרטים
חשוב לדעת באיזה מקום בדיוק של הנרתיק נמצאת הפיסטולה האם היא גבוה בחלק העליון (בכיפה) או בחלק האמצעי או התחתון.
כמו כן כדאי לדעת מה גודל הפיסטולה והאם עברת הקרנות לאיזור.
יש אופציה נוספת שכדאי לשקול - זה תיקון של הפיסטולה על ידי פקק עם קולגן - שזו פרוצדורה קלה יחסית ופשוטה ומהירה - ובמידה ולא צלחה לא נגרם נזק משמעותי
לנו יש ניסיון בכול הניתוחים לתיקון הפיסטולה - אם יש לך סטומה סיכויי ההצלחה גבוהים יחסית - ועומדים על כ-70-80% כמובן תלוי בגובה הפיסטולה ובקוטרה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, ודר גרינברג.
ינואר 7 יום שישי , 2011 10:25 am

תודה רבה על תשובתך.
למעשה חלק מהמידע אינני יודע.(ה מידת המחלה אצלך ברקטום ובפי הטבעת?).
אני מטופל בפרדניזון (40 מ"ג) ופורינטול 75 מ"ג. כרגע הפיסטולה פשוט נפוחה ואינה כואבת כמעט כלל (לשמחתי). עם איזה נתונים עליי להגיע אליכם ע"מ שנוכל למצות את התהליך בצורה הטובה ביותר?
שבת שלום. אביב

admin
שלום אביב,
תגיע עם כול המידע שיש לך - כולל בדיקות הדמיה עם עשית - כגון אולטרא סאונד או CT או MRI
כמו כן עם בדיקת קולונסוקפיה שבוודאי עשית.
בקיצור כל מה שרלוונטי למצבך הרפואי.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ינואר 3 יום שני , 2011 10:27 pm

תודה רבה ד"ר שענית לשאלתי הרקע הכללי לסטומה זה מפני שגילו לאימי סרטן ברקטום ואז הוציאו אותו ועשו לה סטומה אימי אחרי כימוטרפיה ואחרי הקרנות הפיסטולה נמצאת באיזור שמתחת לטבור ונוצרה על הצלקת של הניתוח תוך כדי הטיפולים בהקרנות וזו גם הסיבה שהפסיקו את הטיפולים בעיקרון אימי מאוד מאוד חלשה ורזה אנחנו היינו אצל רופא כירוג והוא הציע לנו לנתח אותה ובניתוח להסיר את דופן הבטןוהרופא הבליט לנו שרוב הסיכויים שהיא לא תשרוד את הניתוח והאופציה השנייה שניתנה לנו זה טיפול באנטיביוטיקה שהרופא חושב שזה לא יעזור כל כך אנו ממש לא יודעים מה נכון להחליט ואנחנו מאוד מהססים לגבי הניתוח מפני שהיא ממש חלשה אשמח מאוד לדעת כיצד אפשר להעביר לך את הפרטים לגביה
תודה מראש שיראל

admin
שלום שיראל,
ההתרשמות מהמצב הכללי של אמך מאוד חשובה - וזו שאלה חשובה האם היא יכולה לעמוד בניתוח.
כמו כן מה המצב האונקולוגי - האם כול הגידול הוסר? האם נשארו גרורות?
חשוב לדעת אם ניתן לשפר את מצבה - למשל על ידי מתן הזנה לתוך הוריד - על מנת להעלות את רמת החלבונים ובכך לשפר את סיכויי ההשרדות שלה בניתוח.
לכן אם תרצי אשמח לפגוש אותכם - תוכלי לתאם עם יעל בטלפון 052-6428338 ונראה כיצד אפשר לעזור.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ינואר 3 יום שני , 2011 8:15 pm

אני חולה במחלת קרוהן, לצערי סימפטום המחלה אצלי מתפרץ בצורת פיסטולה.
הדבר מעיק מאחר ורוב הרופאים אינם ממליצים על הניתוח ה"קלאסי" מאחר ובגלל המחלה לא אוהבים לנתח מהפחד הזה יחזור.
מהי גישתכם והמלצתכם בניתוח בטכנולוגיה זו לחולי קרוהן?
תודה.

admin
שלום אביב,
כדאי לקבל קצת יותר מידע על הפיסטולה - האם היא חוצת שרירים, מה האורך שלה? ומה מידת המחלה אצלך ברקטום ובפי הטבעת? וכן איזה טיפול לקרון אתה מקבל.
כיום ישנן שיטות רבות לטפל בפיסטולה בחולי קרון בין היתר על ידי דבק פיברין - המדביק את נתיב הפיסטולה או על ידי פקק קולגן הגורם לאיטום של הפיסטולה. אלו פעולות פשוטות וקצרות אשר לא גורמות נזק לסוגר ובעלי הצלחה טובה (לא של 100%) בחולי קרון.
לנו יש ניסיון רב עם טיפול בדבקרים ובפקקים - תוכל לקרוא את הניסיון במאמרים רפואיים שפרסמנו בעיתון הרפואה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ינואר 1 יום שבת , 2011 8:02 pm

שלום אימי בת 48 ויש לה סטומה קבועה, באחד הימים הסטומה לא תיפקדה כלל ולא היה שום יציאות ממנה ואז נוצר לאימי חור בבטן שממנו התחיל לצאת תכולת המעי ומוגלה לקחנו אותה ישר לבית החולים ושם אמרו לנו שזה פיסטולה ואין מה לעשות וככה היא תחיה הפיטולה הזאת מאוד כואבת לאימי וממש לא נעימה ובנוסף יוצא מזה ריח מאוד חזק ולא נעים {חשוב לי לציין שהסטומה היום ב"ה מתפקדת} אשמח מאוד לשמוע את תשובתך אני פשוט חסרת אונים בקטע זה תודה מראש.

admin
שלום שיראל,
א אפשר לענות על רגל אחת.
יש לבדוק מספר דברים - ראשית מדוע לאמך יש סטומה האם בגלל גידול? או בעיה אחרת?
שנית - מהיכן הפיסטולה הזו ומה המרחק שלה מהסטומה?
שלישית - מה המצב הכללי של אימך - האם היא יכולה לעבור טיפול כל שהוא?
לאחר השלמת הפרטים כולל בדיקות וצילומים שבוודאי היא עברה אוכל להעריך האם ניתן לסגור את הפיסטולה באחת מהשיטות.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה