פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

יולי 13 יום רביעי , 2011 6:13 pm

שלום רב,
אמש הגעתי להתייעצות אצל פרוקטולוג פרטי לגבי טיפול בטחורים שמופיעים אצלי כבר קרוב ל-10 שנים.
בבדיקתו גילה פיסטולה פירנאלית והמליץ על הניתוח הידוע שאודותיו אתרשם בייעוץ שאקבל ביום א' הקרוב אצל מתנח פרטי. שאלותיי הם:
1. מה הסיבה להופעת הפיסטולה הזו? אני לא מאובחנת כסובלת מקרוהן, ההיסטוריה הרפואית שלי הוא ניתוח חסימת מעיים שעברתי לפני 5 שנים, הופעת חיידק ההליקובקטר שהופיע לאחר הניתוח וטחורים קבועים.
האם להיסטוריה זו יש השפעה להופעת הפיסטולה? ואם לא אז מהן הסיבות?
2. האם ביצוע הניתוח במסגרת פרטית מוכיחה אתעצמה כטובה יותר מאשר במסגרת קופ"ח?
3. מה הסיבוכים או ההשלכות לאי ביצוע הניתוח?
אשמח לתשובתכם במהרה, אני בסטרס רציני.

admin
שלום אורלי-כפר יונה,
1. הופעה של פיסטולה אינה מחייבת מחלת קרון - מיעוט הפיסטולות מקורן במחלת קרון - רוב הפיסטולות מקורן בסתימה של בלוטה אנאלית, יצירת תהליך זיהומי במקום והיווצרות של פיסטולה. לא הטחורים ולא חסימת המעי שעברת ולא החיידק הם הגורם לפיסטולה במקרה שלך
2. היתרונות בניתוח במסגרת הפרטית הן - שאת יכולה לקבוע את המנתח, לרוב זה פקטור די חשוב בהצלחת הניתוח.
3. קשה לדעת כי איני יודע פרטים על הפיסטולה, אך היווצרות מורסה, ואולי בהמשך פגיעה בשריר אלו חלק מהסיבוכים הכללים - לגבי הפיסטולה שלך תצטרכי לדיין זאת עם הרופא שיבדוק אותך.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו,ר גרינברג.
יולי 13 יום רביעי , 2011 2:11 pm

שלום,
יש לי פצע סמוך לפי הטבעת. עשיית צרכים וכן ישיבה מלויים בכאבים רבים.
ביכולתי לגשת לרופא רק מחר, אך ארצה לשוחח עם מישהו טלפונית בכדי לבדוק מה אוכל לעשות בינתיים בעניין ועד כמה זה דחוף.

האם יש רופא תורן אשר אוכל לדבר איתו באופן פרטי ואף לשלוח לו מייל עם התמונה בכדי לקבל הכוונה ראשונית?

תודה והמשך יום נעים.

admin
שלום דני,
אני לא מכיר רפואה אמיתית כזו שבה אתה מתקשר לרופא והוא מתדרך אותך בטלפון אפילו עם תשלח לו תמונה.מה גםשבכל מקרה יש לך תור לרופא למחרת היום
תחושה של פצע בפי הטבעת וכאבים בזמן יציאה מאוד מרמזים על פיסורה אנאלית
בשלב הראשון תרכך את היציאות, תשב באמבטיה של מים חמים - ותגיע לפגישה שלך עם הרופא מחר
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מאי 30 יום שני , 2011 1:02 pm

שלום רב, בעלי סובל מאבצס פריאנלי שחוזר על עצמו כבר פעם רביעית במהלך שנה וחצי. הוא מטופל בבי"ח תל השומר. הפרוקטולוג שבדק אותו לאחר הניתוח הראשון קבע שזו פיסטולה אך הוא אמר שאין צורך בניתוח. אחרי פחות משנה האסצב חזר באותו המקום בדיוק ואחרי זה הוא חזר כעבור כחודשיים. עכשיו בעלי שוב בבית חולים בדרך לניתוח נוסף לא בדיוק באותו מקום. ברצוני להייעץ ולשאול לאיזה רופא כדאי לנו לפנות אשר מתמחה בבעיה זו ועובד עם קופת חולים לאומית. ממה נגרם האבצס? האם זה קשור לעורך חיים או להרגלי אכילה? אני באמת חסרת אונים, מה עושים כדי שזה לא יחזור על עצמו??
תודה מראש
תהל

admin
שלום תהל,
לגבי המלצה על רופא - כדאי לנסות לפנות לדר' נחום ורבין - הוא רופא פרוקטולוג ראשי בקופת חולים לאומית. הוא רופא מאוד רציני ומקצועי - ובהחלט מומלץ.
האבסס נגרם קרוב לוודאי מפיסטולה שלא טופלה עד הסוך, זה לא קשור לאורך החיים ולהרגלי אכילה. יש לו כנראה תעלה שלא זוהתה ולא טופלה בניתוח שגורמת לאירועים חוזרים. עליו לבצע אולטרא סאונד או MRI של המקום ואז להחליט מה לעשות לפי הממצאים.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מאי 27 יום שישי , 2011 2:24 pm

דר' גרינברג שלום!
שמי קלוד ואני בן 60 , עקב כאבים בפי הטבעת ניגשתי לפרוקטולוג שקבע שיש לי פיסטולה ועליי לעבוור ניתוח.
ניגשתי לפרוקטולוג כירוגי פרטי שקבע, עקב מצבי הבריאותי (צורף דוח סיכום רפואי שלי מקופ"ח) שעליי לילמוד לחיות עם זה ולא ניתן לבצע ניתוח בהרדמה כללית, עקב הסיכון במצבי הבריאתי.
התרופות שאני לוקח הם: קומדין לדילול דם, אמיודקור עקב פירפור לב.
ברצוני לציין שהפיסטולה לפעמים מדממת ומפרישה הפרשות בעליי ריח רע.
שאלתי היא:
1. האים אתה חושב שאני באמת צריך לילמוד לחיות עם זה או שיש פיתרון לזה?
2. אני סובל היום מאנמיה האים אתה חושב שבגלל הדימום שיש לי לפעמים זה מה שגורם לי לאביבוד דם?
תודה קלוד

admin
שלום קלוד אברהמי,
1. לא אני לא חושב שאתה צריך לחיות עם זה - ניתן למצוא דרך לטפל בזה אולי בניתוח קל יותר - למשל הדבקה או פקק, או פעולה אחרת. כמו כן אין חובה לבצע את הניתוח בהרדמה כללית.
2. לא - אני לא סבור כי האנמיה נגרמת מהפיסטולה - לרוב הדימום מהפיסטולה הוא זניח ואינו גורם לצניחה של ההמוגלובין.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מאי 22 יום ראשון , 2011 6:42 am

שלום לך
ראשית הרשה לי לציין לטובה את האתר ואת התכנים המאוד מעניינים לאותם אלו שסובלים מהסממנים הללו
אינני רופא אבל לפי הגיון פשוט ולפי הסממנים כנראה שאני סובל מפיסטלה זה מספר שנים
אני ממש כרגע בתהליך של בדיקות עתידיות
שאלתי היא האם אחוזי ההצלחה הם כאלה טובים כמו שקראתי בנתונים?
מהו ניתוח מסורתי?

admin
שלום משה,
אחוזי ההצלחה - במה? בניתוח? בהדבקה? באיטום? או בלייזר? יש המון שיטות וזה כמובן תלוי גם בפיסטולה.
אין גם ניתוח מסורתי - יש הרבה סוגי ניתוחים - תלוי במידת מעורבות השרירים? באורך הפיסטולה ובמורכבותה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה