פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

ספטמבר 7 יום רביעי , 2011 12:18 pm

שלום!
בחודש מרץ האחרון נותחתי בסורוקה בעקבות התפתחות אבסס באזור פי הטבעת. לאחר מס' ביקורות במרפאות חוץ הוחלט כי עליי לעבור ניתוח בעקבות התפתחות פיסטולה (חודש מאי). אני נמצאת כרגע ברשימת המתנה לניתוח בסורוקה, ולא היה אכפת לי להמתין עד כה כיוון שהייתי בתקופת מבחנים (אף על פי שאני סובלת מאוד מהעניין). לפני כשבועיים ביררתי לגבי הניתוח ונאמר לי כי זמן ההמתנה הוא בערך חצי שנה, ואני לא מעוניינת לחכות. אני מעוניינת לעשות את הניתוח באופן פרטי בהקדם האפשרי.
אני גרה בבאר שבע, אך לא אכפת לי לעבור את הניתוח גם במרכז, ורציתי לדעת אם יש לכם המלצה למנתח מסויים…

תודה על עזרתכם,
אורטל!

admin
שלום אורטל,

אנו מבצעים את הניתוח באופן שיגרתי ובעלי ניסיון רב בכל סוגי ניתוחי הפיסטולה.
אם את רוצה את מוזמנת לעשות את הניתוח אצלינו, ניתן לבצע את הניתוח במסגרת בית החולים אסותא - בתוך מספר ימים - לשיקולך.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ספטמבר 5 יום שני , 2011 4:09 pm

שלום
עברתי ניתוח לפני 5 חודשים אבצס פירינאלי בשני צידי הישבן צד שמאל נסגר וצד ימין עדיין פתוח יש דימום ודלקת התפתחה פיסטולה
הייתי אצל מומחה והוא קבע שצריך ניתוח אבל התור יהיה בינואר 2012 האם זה לא מאוחר לבצע ניתוח כזה
אודה לכם על תשובתכם מוטקה

admin
שלום מוטקה,
מבחינת מאוחר- זה לא מאוחר. המתנה של חודשיים שלושה לא גורמת לבעיות משמעותיות בפיסטולה - בתנאי שהמקום מנוקז ואין מורסה.
זה תור מקובל לניתוח בבית חולים ציבורי לניתוחי פיסטולה ואין מה לחשוש.
במידה ותרצה לקדם את התור ולעבור את הניתוח אצלנו נשמח לעמוד לרשותך.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ספטמבר 5 יום שני , 2011 8:09 am

שלום רב לרופאים הנכבדים,
כל התאורים שלכם, כולל אלו של החולים הם בנושא פיסטולה באיזור פי הטבעת. מה קורה במקרה של פיסטולה בין הקנה לוושט. כנראה נוצר בעקבות סקשנים מרובים. לחולה יש קנולה לצורך הנשמה.
אודה לכם על תשובתכם.
דני עולמי

admin
שלום דני עולמי,
לא ברורה לי בדיוק מה השאלה שלך לגבי הפיסטולה בין הקנה לבין הוושט - אם תוכל קצת יותר לפרט מה בדיוק אתה רוצה לשאול.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
אוגוסט 14 יום ראשון , 2011 2:46 pm

אני חולת קרון ועברתי 4 ניתוח פתיחת אבסס חוזרים
הפתרון עבורי היה סיטון בשני אבססים שונים – מזה 3 שנים אין לי הפרשות ובשנה האחרונה הסיטון נפל ואין לי שום בעיה או זכר לפיסטולות!

פתרון נהדר ומומלץ!

admin
שלום אורלי תומר,
אני מסכים איתך לחלוטין - פיתרון פשוט ואלגנטי - הבעיה שצריך הרבה סבלנות
זה בהחלט פיתרון בחזית הטיפול בפיסטולות של חולי קרון.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
אוגוסט 11 יום חמישי , 2011 3:04 pm

שלום, אני סובלת מאבסס פריאנאלי כבר מספר חודשים.האבסס בצורת פרסה בין השעה 3 ל9. בתחילה ניקזו אותו בניתוח והייתי עם פוליקטטר אליו התנקזה המוגלה למשך שבוע. לאחר מכן ביצעו חתך נוסף באבסס ומאז(חודש אפריל) ועד עתה הוא מתנקז ספומטנית. אני חולה בקרוהןוכרגע מקבלת פורניטול. אמנם אני חשה בפחות כאבים באיזור הפריאנאלי, אך זה עדיין מציק והפרשת המוגלה נמשכת. קראתי על שיטת הטיפול בעזרת דבק פיברין ורציתי לדעת האם ניתן לטפל במקרה שלי ע"י הפיברין.
להתייחסותכם אודה.

admin
שלום בתיה סבירסקי,

הטיפול בדבק פיברין בחולי קרון - מלווה בשיעור הצלחה של כ-50% סגירה של פיסטולה. כמובן שזה תלוי במורכבות של הפיסטולה, באורך שלה ובגורמים נוספים. השמת פקק קולגן מעלה עוד שעורי ההצלחה.
לכן - את בהחלט נשמעת כמועמדת לאחד מהטיפולים הללו - ויש לבדוק את הפיסטולה שלך - ולראות בדיקות הדמייה שעשית על מנת להעריך את האורך, האם יש אבססים ועוד ואז לחשוב על המשך הטיפול.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה