פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

ינואר 8 יום ראשון , 2012 8:29 am

שלום
בני החייל עבר לפני חצי שנה ניתוח עקב שערה הפוכה שגרמה לדלקות, לאחרונה אחרי זמן רב המקום כביכול התאחה ונרפא, בשבועיים האחרונים שוב הפרשות מוגלתיות מה עושים האם ניתן לקבל מהצבא הפנייה לטיפול במרפאתכם? יש לך ניסיון במקרים כאלו? אני לא רואה שהוא מקבל את הטיפול הראוי בצבא, אודה על תשובה דחוף מאוד

תודה ושבוע טוב

admin
שלום ריקי,

לגבי הפנייה מהצבא לטיפול אצלינו במרפאה - אני לא חושב כי מדובר במרפאה פרטית ולרוב הצבא אינו מפנה למרפאות מסוג זה
סינוס פילונדלי במידה ולא נכרת כהלכה יכול לחזור, או אם הוא אינו שומר על המקום בצורה טובה. לעיתים יש צורך אף בניתוח חוזר. לנו ניסיון רב בתחום זה.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ינואר 1 יום ראשון , 2012 6:35 pm

שלום וברכה!
סבלתי מפצע מוגלתי בעכוז ימין לייד פי הטבעת
והרופא החירוג הביע חשש ושלח אותי לבדיקה פרוקטולוגית
האים אני חייב לעשותה או שזה משהו שיעלם עם הזמן ?
אציין שבהוראתו מרחתי אוגמנטין וההפרשות נגמרו
האים בכל זאת רצוי לבדוק את החשש מפיסטולה או שעקב סיום הארוע סימן שהכל כשורה

admin
שלום משה,
באופן עקרוני אם הכל עבר, אין הפרשות או כאבים, ומדובר על אירוע ראשון - ניתן להתייחס כאילו הכל כשורה. במידה ואכן ימשיכו ההפרשות, או תלונות אחרות - ניתן יהיה לברר זאת מאוחר יותר.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
דצמבר 15 יום חמישי , 2011 9:48 pm

בן 24- בעבר גיל 16 עברתי ניתוח בעקבות פיסטולה חריפה. אני סובל מיצאות רבות ביום כ3-4 איני זוכר אם זה היה לפני הניתוח. היצאות רבות ותמיד רכות קרובות לנוזל. לאחר ארוחה קטנה יש תחושה להתרוקן וקושי ממש להתאפק. דבר שמפריע במהלך סדר היום. איני יודע מה לעשות האם זה אוכל מסויים שגורם לזה? (נמנע מאכילת מוצרי חלב) או שישנה בעיית עיכול? ממש מפריע. אשמח לתשובה/יעוץ/הכוונה. תודה  

admin
שלום בן 24,
אין אפשרות לדעת מה גורם לזה - אם מדובר בבעית ספיגה, או בעיה דלקתית, או שאין בעיה בכלל וכך המעי שלך פועל.
על מנת להחליט אם ישנה בעיה - יש לבצע מספר בדיקות כולל בדיקות ספיגה, בדיקת התרוקנות ועוד.
עלייך לפנות לבדיקות אצל רופא גסטרואנטרולוג או רופא כירורג המתעסק בבעיות תנועתיות של מערכת העיכול.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
דצמבר 8 יום חמישי , 2011 1:46 pm

שלום רב.בתחילת חודש נובמבר 2011 עברתי ניתוח לניקוז פיסטולה פריאנאלית בבית חולים אסותא. לאחר כשבוע וחצי הכאבים עברו ונמסר לי ע״י הרופא שגם מטפל בי וגם ביצע את הניתוח שהכל בסדר ושאני אגיע למעקב בעוד כשבועיים. ב2.12 חזרו הכאבים לאחר כל כניסה לשירותים(ביציאות). פניתי שוב לרופא והוא מסר שעדיין יישנו פצעון קטן והפתח עדיין לא התאחה והכל תקין.יש לדאוג שהיציאות יהיו תמיד רכות והכל יהיה בסדר.השאלה שלי היא-מתי??כמה זמן לוקח להחלים מניתוח כזה?עד מתי הכאבים ימשכו בכל פעם שישנה יציאה??יש לציין שאני לא מגיעה לעבודה משום שמאוד קשה לי לשבת יום שלם כשיש כאבים כאלו.כמו כן קראתי באתר שלכם שמצב זה יכול לחזור.מה התכיפות שזה חוזר? האם זה לתמיד…?? לתשובתכם אודה.

admin
שלום מ.ר,
לא ברור לי איזה ניתוח עברת - האם מדובר בפתיחת הפיסטולה - פיסטולקטומי או ניתוח אחר.
בכל אופן - כשעברו כבר חודש וחצי המצב אמור להיות כמעט תקין - ללא כאבים משמעותיים - ובטח לא אמורים להיות כאבים שמפריעים ללכת לעבודה.
כדאי לגשת לבדיקה חוזרת כי המהלך לא נשמע ממש תקין.
אינני חושב כי כעת יש מקום לדבר על חזרה - כי איני יודע איזו פיסטולה הייתה ומה בוצע - כרגע יש להתרכז בלשפר את המצב הקיים.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
דצמבר 7 יום רביעי , 2011 8:52 pm

שלום רב.
בני עבר ניתוח פיסטולה,חזר הביתהוסבל כאבי תופת,אושפז שוב,ונאמר לו שיתכן כי החוט נקשר חזק מידי.הוא כבר שבוע ימים לאחר הנתוח.רצו לעשות לו שוב ניתוח אבל הוא מתנגד.
אני מודאגת מאד מאד.האם כדאי לחזור על הניתוח?האם הרשר לא יצור נמק?
האם כל הזמן הוא יסבול מן הכאבים הללו?
מה היית ממליץ?

admin
שלום ס.א.,

אם החוט קשור חזק מידי- זה גורם לכאבים, אך לא יגרום לסיבוכים מאוחרים יותר.
אין צורך לנתח שוב - ניתן לשחרר את החוט שיהיה רפוי.
לרוב עם הזמן ויכול לקחת עוד כמה ימים החוט ישתחרר - והכאבים יעברו.
לכן - אם הוא מאוד סובל - שיגש להרפות מעט את החוט, אם הוא מסתדר עם נוגדי כאבים שימתין עוד קצת זה אמור לעבור. כמובן שיש לברר שאין במקום אבסס או הפרשה חריגה.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה