פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

מרץ 12 יום שני , 2012 3:45 pm

אני אמורה לעבור ניתוח פיסטולה השאלה מה סיכויי ההצלחה האם התופעה חוזרת על עצמה מה הם הסיבוכים לניתוח זה אני קוראת שיש סיכון של פגיעה בסוגרים או בשרירי פי הטבעת

admin
שלום אילת,
זו שאלה כללית שאין אפשרות לענות עליה
ישנם המון סוגים של פיסטולות תלוי במעורבות השרירים - שטחית, חוצת שרירים , בין השרירים, פרסת סוס ועוד ועוד סוגים. יש גם הרבה סוגים של ניתוחים - פתיחה, כריתה, קידום מתלה רירית, הדבקה ועוד.
על מנת לדעת מה סיכוי ההצלחה ומהם הסיבוכים - יש לדעת באיזו פיסטולה מדובר ומה הניתוח שאת הולכת לעבור. רק לאחר מכן ניתן יהיה לשער את סיכויי ההצלחה.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מרץ 9 יום שישי , 2012 3:07 pm

שלום ליפני כחודשיים עברתי ניתוך להסרת קיסתה מעצם הזנב . לאחר מיכן החולו להיוצר לי אבססים מיספר סנתימטרים מפי התבעת אך אפ הזמן הם מיתפוצצים ומפרישים מוגלה ודם . הרופאה . וגם הרופא עשה לי ניקוז במכום הזה אך זה לא עובר ממשיך לצאת הפרשת מוגלה ודם . האם זה פיסטולה אנלית ?

admin
שלום דימה,

קשה לדעת - לפי התאור יש לבדוק ואולי לבצע גם אולטרא סאונד של המקום.
אם האבססים מחוברים בצורה כל שהיא לרקטום - אזי מדובר בפיסטולה, אם מדובר בבעיה בעור - קרוב לוודאי שלא.
אתה צריך לעשות הערכה מסודרת בעיניין זה.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
מרץ 3 יום שבת , 2012 3:54 pm

מזה 5-6 שנים אני סובלת מאבצסים במפשעות ימין ושמאל אני בת 39 ועברתי אין ספור ניתוחים לניקוז ופתיחת אבצס בהרדמה מלאה חלקם עם תפרים וצינור ניקוז ליום יומיים בשילוב של אישפוז לכמה ימים עם 3 סוגי אנטיביוטיקה דרך הוריד והמשך אוגמנטין בבית ל10 ימים.לצערי אני סובלת כרונית מהבעיה גם אחרי ניתוח אני עדיין עם אבצס תמיד תמיד אני עם אבצס פעם קל יותר ופעם קשה יותר הבעיה שזה יוצא לי במקומות שונים מפשעות למעלה למטה באמצע זה לא במקום אחד כל הזמן . לפעמים זה מתחיל במפשעה ועולה קצת ללבייה (לשפה)פניתי לרופאת נשים וזו טענה שמבחינה גניקולוגית הכל בסדר לכירורג אין תשובות בשבילי ,בכל האישפוזים אומרים לי (איכילוב.וולפסון)שאין לזה פתרון אלה תמיד להגיע לפתיחה .אני מיואשת מתוסכלת ומאוד כואבת עברתי בדיקה של המעי הכל בסדר עברתי בדיקה מיוחדת לחיידק הכל בסדר …אז מה לעזעזל הבעיה אני חייבת פתרון חייבת למצוא את הרופא הזה שיעזור לי להחלים מהסיוט הכואב הזה אני סובלת שנים בלי אף רגיעה ואפילו ליום אחד .אם יש באפשרותכם איזשהו פתרון בשבילי אשמחחחח לשמוע .תודה ליזי

admin
שלום ליזי מורדוך,

אכן זו בעיה ידועה וקשה לפיתרון. ובוודאי אין לנו פיתרון קסם.
במרבית המקרים כאשר מתבגרים קצת זה משתפר והנטייה לאבססים יורדת.
כדאי לגשת לבדיקה ואבחון אצל רופא המומחה למחלות זיהומיות - ואולי לבדוק את מערכת החיסון - לראות שהכל תקין.
אם זה נבדק וניסית גם טיפול אנטיוביוטי לזמן ממושך - באמת שאין הרבה מה להציע מעבר לפתיחה של המורסה מידי פעם.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
פברואר 8 יום רביעי , 2012 9:21 pm

שלום,
כבר 4-5 שנים יש לי פיסוטולה שמדי פעם מדממת. נאמר לי בבדיקה ע״י פרוקטולוג שאין מניעה להמשיך באורח חיים רגיל כל עוד זה לא מטריד. לאחרונה החל גם דימום פנימי. האם יש לחשוש שהשתנה משהוא או שזה פשוט דם שיוצא מהצד הפנימי של הפיסטולה.
תודה,
יונתן

admin
שלום יונתן,
אני מאוד לא בעד הגישה הזו שאפשר להשאיר את הפיסטולה כל עוד שהיא אינה מטרידה.
הרי ללא טיפול הפיסטולה לא תיסגר, והיא חושפת אותך לדימום, לאירועים חוזרים של זיהום, ופיסטולה שנשארת זמן רב מעלה גם את הסיכון לגידול במקום.
לכן - לאחר 4-5 שנים כדאי בהחלט כבר לטפל בפיסטולה ולפתור את הבעיה.
לגבי הדימום - אינני יודע אם מדובר בדימום מהפיסטולה או מבעיה אחרת כגון טחורים וכו' את זה יש צורך לבדוק.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
ינואר 19 יום חמישי , 2012 10:50 pm

שלום
בני בן 5 חודשים ונמצאה אצלו פיסטולה. היינו במיון ילדים ורופא כירורג ניקז את המוגלה מהאבסס ואמר שאם יחזור יש לנתח .
ואכן חזר האבסס עם מוגלה באותו מקום
האם ניתוח זה מסוכן לתינוק? יש פיתרון אחר חוץ מניתוח?

admin
שלום שני,
אנו מומחים לכירורגיה של המבוגר - אנא הפני את השאלה לכירורג ילדים.

נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה