טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.
פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.
דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.
יש לכם שאלה ? כתבו לנו
הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.
שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.
הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.
משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.
סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.
היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:
- משך טיפול קצר ובטוח
- ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
- משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
- שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.
יש לכם שאלה ? כתבו לנו
401 שאלות גולשים בהמשך העמוד
שלום רב,
ביולי אשתקד אובחן לראשונה אבסס בפי הטבעת ועברתי ניתוח מאז ועד היום חזר לי כ- 6 פעמים כמעט כל חודשיים, פעם שניה איך שהרגשתי שזה חוזר על עצמו התחלתי לשתות אנטיביוטיקה וזה תפס ועבר, אחרי כמה שבועות עוד פעם חזר אנטיביוטיקה כבר לא עצר כל יום נהיה יותר גדול ואז לפני שהלכתי למיון על פי המלצת כירורג המקום נפתח לבד וכל המוגלה התחיל לצאת ולא הלכתי לניתוח. פעם רביעית על פי המלצת כירורג אחר הלכתי למיון ועשו לי עוד פעם ניתוח לפתיחה וניקוז ונאמר לי לחזור למעקב במחלקה פרוקטולגית אצל אותו כירורג שעשה לי ניתוח אחרון (בשני מקרים הייתי בתל השומר), בזמן המעקב אצל אותו מנתח במרפאות פרוקטולוגיה של תל השומר התעקשתי שיתנו הסבר למה זה חוזר על עצמו בתדירות כזו גבוהה, אותו כירורג שלח אותי לצילום אולטרסאונד truss בבדיקה אמרו שהכל נקי ובסדר ולא רואים שום דבר, שבוע אחרי צילום/בדיקה חזרתי לכירורג להמשך מעקב כשבדיוק מומים לפני הרגשתי שזה חוזר עוד פעם, הכירורג בדק אותי וטען שלא רואה שום דבר וגם בבדיקה כתבו שהכל נקי לכן אין לו מה להגיד לי והוא אפילו לא רואה סיבה להתחיל לתת אנטיביוטיקה. תוך יום יומיים המצב החמיר, התקשרתי אל אותו כירורג ואמר לי לבוא למיון, באותו יום שוב נפתח לי במקום הניתוח אחרון וחזרתי להתקלח בכמה פעמים ביום + השלמת אנטיביוטיקה. לפני יומיים נבדקתי אצל כירורג נוסף שהוא אח של גיסי וכבר במבט ראשון אמר לי שיש פיסטולה ומוזר שעד כה אף אחד לא שם לב לזה, הוא הלך להתיעץ אצל אחד הפרוקטולוגים הבכירים אצלם בבית חולים רמב״ם בחיפה, אותו פרוקטולוג המליץ שאני אתחיל לשתות פלג׳ל 500 מג 3 פעמים ביום ל 10 ימים אולי זה יעזור ולא אצטרך לעבור ניתוח נוסף. הבעיה היא שאני כבר פעמים בעבר קיבלתי פלאג׳יל ביחד עם עוד אנטיביוטיקה וזה לא עזר בכלום. למען האמת אני כבר לא יודע למי לאמין ויש לי פיסטולה או לא בכלל, מה סיבה לכך שזה חוזר כל חודש חודשיים ומה עלי לעשות בכדי לברר אחד ולתמיד מה יש לי ומה הטיפול הטוב ביותר לזה. אשמך לקבל את עזרתך או להפנות אותי למישהו בחיר והמקצוען בתחום לא משנה אם זה באומן פרטי או דרך קופת חולים מסויימת.
תודה מראש
שלום איציק,
הסיפור מאוד משכנע לפיסטולה פרינאלית אחרת אין דרך טובה להסביר מאורעות חוזרים של אבססים.
אם אכן מדובר בפיסטולה עד שלא יטפלו בה האבססים ימשיכו, ולכן יש להשקיע את מירב המאמצים לאתר את הפיסטולה
בדיקת האולטרא סאונד היא בדיקה טובה אך מוגבלת, ניתן לבצע בדיקת MRI של האגן שהיא אמינה יותר על מנת לבחון האם ניתן להדגים את הפיסטולה.
בנוסף במידה ויש אבסס חוזר - בניתוח עצמו לא צריך רק להסתפק בניקוז המוגלה, אלא לחפש את תעלת הפיסטולה ולהניח עליה חוט מיוחד - סטון.
לכן - אם כעת המצב ללא דלקת - כדאי להזמין תור ל- MRI, אם כרגע יש מורסה כדאי לנקז אותה ולעשות מאמץ ניתוחי לאתר את הפיסטולה.
אנו מומחים בטיפול פיסטולות פרינאליות - כולל בשיטות חדישות - אם תרצה בכך נשמח לעמוד לרשותך.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום רב!
הנני חולת קרוהן עם פיסטולה פריאנלית, בעברי היתה פיסורה {שדרכה אובחנתי}, אני מעוניינת לדעת האם יש קשר בין טיפול בפרוטוציד לפיסטולה או רק לפיסורה?
קראתי שיש צורך לבצע בדיקות מסויימות ובמידת הצורך ליטול רמיקייד בנוסף להליך כירורגי, עד שאגיע לפרוקטולוג האם כדאי להמשיך ליטול פרוטוציד 2 ליום?
תודה רבה מראש.
שלום נטלי,
לא אמור להיות קשר בין הטיפול בפרוטוציד לבין היווצרות של פיסורה או לפיסטולה. שניהם ביטוי של המחלה שגורמת לכיבים במעי.
לגבי הטיפול אם את זקוקה לו - כדאי להמשיך את הטיפול עד להגעה לבדיקה ולביצוע ברור. אכן לרמיקייד סגולות שיכולות לרפא פיסטולה פרינאלית לפחות לשפר את המצב באופן זמני - אך יש צורך קודם כל בניקוז של הפיסטולה ושליטה על התהליך הזיהומי.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום
לפני כחודשיים הייתה לי פיסטולה שהתפתחה לאבסס , בוצע ניקוז למוגלה וכך הלך והשתפר , ביצעתי אולטראסונד ולפי הרופא שבדק אמר שלא רואים שיש פיסטולה (טען שאם לא רואים זה לא אומר שלא קיימת)
בכל אופן בשבועיים האחרונות זה השתפר מאוד וכמעט ולא היו הפרשות , אך לצערי ביומיים האחרונים אני מרגיש שוב רגישות בפי הטבעת ויש לי תחושה אולי זה חוזר . שאלתי האם אין תרסיס אנטיביוטי שניתן להשפריץ לפי הטבעת ישירות כדי למנוע שוב תהליך של אבסס , או כל תרופה אחרת , כי הבנתי שכדורים זה לא בדיוק עוזר כי החומר לא מגיע לאזור זה . אשמח להתייחסותך בברכה ובתודה מראש
שלום משה,
לא, אין שום תרסיס או כל תכשיר אחר שיכול למנוע את התפתחות האבסס.
אם אכן יש רגישות חוזרת, נפיחות ותחילת סימנים של זיהום - הדבר היחידי שניתן לעשות זה לקחת אנטיביוטיקה PO על מנת לנסות להרגיע את הדלקת, ולגשת ליעוץ חוזר - לראות שאין צורך בניקוז נוסף
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום רב הלכתי לרופא אמר שיש לי פיסורה היה לי נזילה של מוגלה הלכתי לרופא אחר אמר שיש לי פיסטולה לקחתי אנטי ביוטיקה 10 ימים הנפחות ירדה עדיין יש מוגלה זה כבר חודש וחצי הסרט הזה אני מישתגע לא עובד לא מתפקד ביגלל זה קראתי על הטיפול שלך בפיסטולה ועל המומחיות שלך על הטיפול אים הדבק הייתי רוצה לעבור אותו ולדעת מהם אחוזי ההצלחה ואים אפשר לא בהרדמה כללית אנא מימך עזור לי
שלום יוסי לב,
על מנת להציע לך ניתוח או הדבקה ראשית יש לבדוק אותך. לראות באיזו פיסטולה מדובר ומה מעורבות השרירים. לגבי ניתוח - בהחלט אפשר לעבור אותו לא בהרדמה כללית.
אז אם אתה מעוניין - אנא התקשר למירב 052-6075975 והיא תתאם לך פגישה איתי.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום,אני מאוד סובלת מפיסטולות…כל פאם עושים לי ניתוח,אבל אחרי זמן קצר(לפעמים) הכאבים ונפיחות חוזרים לי.לפעמים עוזרת לי אנטיביוטיקה אבל רוב הזמן לא.כל הזמן זה יוצא לי במקום אחר…מה אני יכולה לעשות?שום רופא לא ממליץ לי כלום.
האם יש איזה טיפול תרופתי להיפטר מהמחלה הזאת?
שלום מרינה,
טיפול תרופתי - אין, יש לראות אם יש מקור לפיסטולות הללו - כדאי לבצע אולטרא סאונד של פי הטבעת ואולי גם MRI -לראות מהיכן הן מגיעות ואז להחליט אם יש אפשרות לתכנן טיפול שיוריד את האירועים.
לרוב כאשר ישנן הרבה פיסטולות המקור הוא אחד וצריך למצוא ולטפל במקור.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית
לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים