פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

אוקטובר 5 יום שבת , 2013 11:05 pm

הסרת אבצסים

שלום רב,
לפני כמספר ימים עברתי הסרה של שני אבצסים בשני צדדים בפרינאום. בצד שמאל האבצס היה בקוטר 2-2.5 ס"מ ובצד ימין כ-1-2 ס"מ. בצד שמאל הייתה חדירה גם לשריר. אני מבין שבזמן ההחלמה הפצעים אמורים להישאר פתוחים כדי לנקז את המוגלה. האם פתחי הניתוח ייסגרו מעצמם ואם כן תוך כמה זמן? אם לא, מה ניתן לעשות בהמשך?

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

אם מדובר באבססים שמקורם זיהום בעור -אזי הם צפויים להיסגר לבד.

אם מדובר על אבססים שמקורם בפיסטולה פרינאלית - כלומר יש חיבור בינם לבין הרקטום - אזי צפוי כי הם לא יסגרו עד הסוף וההפרשה תמשיך.

צריך להמתין כחודש לראות מה קורה ואז לקבל החלטה לפי המצב, במידה והם לא יסגרו - יש הרבה אפשריות טיפול - אבל תלוי ביחס לשרירים ועוד וקשה להחליט מבלי לבדוק את המצב

ת


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
ספטמבר 24 יום שלישי , 2013 11:31 am

ניתוח פיסטולה

אני אמורה לעבור ניתוח פיסטולה עם החדרת סיטון ולאחר חודשיים עוד ניתוח משלים בשם ,LIFT, ברצוני לדעת על תהליך ההחלמה של שני הניתוחים והאם זה כרוך בכאבים חזקים יותר ממה שאני סובלת היום? ( היום אני לוקחת בין פעם לפעמיים ביום 2 אדוויל לשיכוך כאבים).

תודה.

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

ניתוח להשמת סטון זמני -הוא ניתוח קל, בעל החלמה מאוד מהירה, וחזרה לפעילות תוך יום יומיים - הניתוח לא אמור להיות מלווה בכאבים משמעותיים.

ניתוח ה- LIFT שאחריו הוא ניתוח בסדר גדול יותר עם החלמה של שבוע -10 ימים, עם תפרים וצורך בשמירה על המקום, הניתוח גם כרוך בכאבים משמעותיים יותר.

סדר זה של ניתוחים הוא סביר ביותר, בהנחה שמדובר על פיסטולה החוצה את שני הסוגרים והיא עם מהלך ארוך, והפרשות מרובות, אחרת ניתן לשקול פיתרונות קלים יותר.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
ספטמבר 17 יום שלישי , 2013 9:15 am

פיסטולה פריאנלית

שלום אני בן 34 וסובל מפיסטולה כבר כמה שנים עברתי בעבר ניקוז אבצס והחדרת חוט סיטון ששכב אצלי 3 שנים ובסופו של דבר נוצר אבצס נוסף שגם אותו ניקזו. כעת הישבן נפוח קצת ויש חור על הצלקת שממנו יוצא הפרשות ואני רוצה לציין אין כאבים שהישבן מנופח מה שבעבר היה מלווה בכאבים הייתי שמח לדעת מה הבעיה שם? תודה

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

אני מניח כי הבעיה היא שיש עדיין פיסטולה שלא טופלה עד הסוף.

גם זה שיש שם הפרשה וגם זה שנוצר אבסס - תומך בכך שיש משהו שמזין את התהליך וזו הפיסטולה.

צריך למצוא את הפיסטולה ולסגור אותה - אם רוצים שהבעייה תיפתר.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
ספטמבר 15 יום ראשון , 2013 9:13 pm

טיפול בפיסטולה באמצעות דבק פיברין

האם ניתן לטפל בפיסטולה באמצעות דבק פיברין דרך קופת חולים כללית? למי לפנות? שמעתי רק על ניתוח עם קשירה.

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

אתה מוזמן ליצור קשר עם המרפאה שלי בבית חולים איכילוב בטלפון 03-6974000.

ניתן לבצע את ההדבקה במסגרת קופת חולים שם.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
ספטמבר 8 יום ראשון , 2013 12:33 pm

פיסטולה בנוגע לשאלתי אשכול למטה

שלום דוקטור בנוגע לשאלתי אשכול למטה לא יודע אם זה גוש זה כמו אבצס פנימי שמורגש במגע וכואב שיוצא כל הזמן באותו ממוקם בשסע בין 2 הישבנים יותר קרוב לפי הטבעת מאשר עצם הזנב. לאחר שבוע בערך התסמינים של כאב לחות עוברים והוא מתכווץ חזרה עד לסיבוב הבא. (ואני מתקשה לקבוע תור בדיוק שהאצבס פעיל) אני ניגשתי לניתוח עקב הבעיה הזאת שאובחנה כפיסטולה ויצאתי מהניתוח בכלל עם ניתוח פיסורה וטחורים. המנתח אמר שלא היה מה לעשות שם בזמן הניתוח עם הגוש הזה ושהוא זיהה פיסורה עמוקה(שאחרי טיפול בנידפין לא הפריעה לי ממש) וטחור שהתגלה כפוליפ אז הוא לא יעשה? זה לגטימי לעשות דבר כזה? האמת שאני כבר לא כל כך סומך עליו מה אתה אומר מה זה יכול להיות?

ד"ר רון גרינברג

שלום רב,

קצת קשה לי לחוות דעה לאחר שמישהו אחר כבר בדק את המקום באופן יסודי ונתן אבחנה.

אני בהחלט מסכים כי הממצאים מתאימים לפיסטולה - אבל זו לא נמצאה במהלך הניתוח.

כדאי לעשות פסק זמן ולנסות למצוא בבדיקה אויביקטיבית כמו MRI של האגן - מה בדיוק מתרחש שם, אם יש שם פיסטולה או אבסס - בוודאי שקל יהיה לראות זאת.

אין צורך לחכות לזיהום - ניתן לבצע את הבדיקה גם במצב שהכל בסדר - ניתן להדגים את הפיסטולה אם ישנה גם במצב תקין.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה