פיסטולה פריאנלית

טיפול בפיסטולות פרינאליות מסובכות כולל טיפול בדבקים ביולוגים, מתליים ושימוש בקולגן.

פיסטולה פרי-אנאלית הינה חיבור פתולוגי בין התעלה האנאלית לבין העור. במרבית המקרים התהליך הראשוני המביא להיווצרותה של הפיסטולה, הוא סתימה של בלוטה אנאלית. בעקבות חסימת המוצא מצטברת ההפרשה בבלוטה ומזדהמת.
התהליך החריף מתאפיין בהופעה של מורסה (אבסס) בפי הטבעת. בחלק מהמקרים ישנה הפרשה ממושכת שאינה מפסיקה ונוצר נציב המחבר בין פנים פי-הטבעת לעור.

דוגמא ציורית לפיסטולה מובאת בתרשים הבא.

fis.jpg

הופעתה של פיסטולה גורמת סבל ומטרד לחולה. הפרשה ממושכת, לחות ולכלוך של הבגדים התחתונים, גרד וגירוי של העור במקום, זיהום חוזר במקום, דימום מפתח הפיסטולה ועוד. דווחו גם מקרים של התפתחות גידולים בפיסטולות כרוניות הפעילות זמן רב.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

הטיפול המקובל בפיסטולה הוא טיפול ניתוחי. הניתוח המועדף נקבע על פי היחס שבין נתיב הפיסטולה לשרירי הסוגר. כאשר המטרה העיקרית העומדת בפני הכירורג בבואו לנתח חולה עם פיסטולה, היא שמירה על שלמות ותפקוד תקין של סוגרי פי-הטבעת. פגיעה בסוגרים במהלך הניתוח יכולה להוביל להפרעה על שליטה ולבריחת צואה וגזים.

שיטה טיפולית חדשה לתיקון פיסטולות באיזור פי-הטבעת באמצעות הזרקת דבק פיברין מתוצרת ישראל, בשנים האחרונות פותח דבק ביולוגי המבוסס על מרכיבים בתהליך קרישת הדם. זהו ה- Fibrin glue, המופק מפלסמה, עובר תהליכי עיקור קפדניים, והוכח כי השימוש בו בטוח וללא תופעות לוואי.

הטיפול החדש מתבצע תחת הרדמה כללית או איזורית, במהלכו מזוהה נתיב הפיסטולה. בשלב הראשון, מתבצע ניקוי יסודי של נתיב הפיסטולה משאריות רקמה או הפרשות. לאחר מכן נאטמת הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי, ומוזרקים כ- 2 עד 4 סמ"ק דבק פיברין או פקק קולגן.
חומרים אלה משמשים לתמיכה במהלכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומעודדים תנועה של תאים והאצת תהליכי הריפוי.
בשום שלב במהלך הפעולה לא מתבצע חיתוך או נגרם נזק לשרירי הסוגר.
לאחר הזרקת הדבק נוצר קריש יציב האוטם זמנית את נתיב הפיסטולה. הקריש מהווה מצע לשגשוג רקמת החיבור, והוא מפורק על ידי הגוף לאחר כ- 10 ימים, ובמקומו נוצרת רקמת חיבור הסוגרת את מחילת הפיסטולה באורח קבוע. השימוש שנעשה עד כה בדבק הפיברין כלל ניתוחי כבד, ניתוחים אורטופדים וניתוחי לב.

משך הפעולה הכולל הינו כחצי שעה ולאחר השגחה קצרה משוחרר החולה לביתו.

סגירת מחילות הפיסטולה באמצעות דבק ביולוגי אינה כרוכה בסכנה לפגיעה בשליטה על סוגר פי הטבעת, ובסיבוכי כריתת מחילות הפיסטולה.

היתרונות בטיפול זה הן רבים וכוללים:

  • משך טיפול קצר ובטוח
  • ללא אובדן דם או גרימת נזק לשריר הסוגר
  • משך ההחלמה קצר מאד והחולים חוזרים לפעילות מלאה בתוך מספר ימים.
  • שיעור ההצלחה בהדבקה עם דבק פיברין עומד על כ-78% להדבקה אחת ובשימוש בפקק קולגן מדווחת הצלחה של כ-90%. במידה שהפעולה לא צלחה, ניתן תמיד לחזור עליה, או לבצע ניתוח מסורתי.

יש לכם שאלה ? כתבו לנו

בעמוד זה נכתבו 401 שאלות אישיות של גולשים, כל שאלה באתר מקבלת מענה מצוות הרופאים של הקבוצה לכירורגיה

401 שאלות גולשים בהמשך העמוד

נובמבר 11 יום שני , 2013 5:53 pm

אבסס פריאנלי

אני חודש לאחר ניתוח קיסרי. הכירורג איבחן אבסס קטן מאוד ולדעתו לקראת ריפוי.
לא היה לי חום ולא כאבים רק כשהיה נפוח מאוד ומלא מוגלה כאב במגע.
לחיצה על הגוש גורמת ליציאת של מוגלה?!? (לפעמים שקוף לפעמים ירקרק) הגוש התרוקן כמעט לגמרי וקיבלתי אנטיביוטיקה פלאגיל ל10 ימים. היום זה היום ה5 לטיפול עדיין יש מעט מוגלה.
האם זהו הטיפול הנכון?
תודה

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

כדאי להמשיך את הטיפול ל- 10 ימים כפי שנאמר לך ואז ללכת לבדיקה

אם מדובר באבסס קטן - במרבית המקרים יש החלמה מלאה לאחר עד כחודש - כך ש-5 ימים זה מאוד מוקדם.

במידה וההפרשה ממשיכה מעבר לחודש - אזי קרוב לוודאי יש פיסטולה וצריך בירור והערכה אחרת.

 


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
נובמבר 2 יום שבת , 2013 9:53 am

פיסטולה

שלום דוקטור כל חודש בערך כבר מספר שנים יוצא לי מחוץ לפי הטבעת בעור מחוץ לא בפי הטבעת עצמה מן נפיחות כמו אבצס פנימי כואב למספר ימים ואז הוא נעלם. באפריל רופא אבחן את זה כפיסטולה והיה לי גם פיסורה וטחור. עברתי ניתוח שטופלה הפיסורה הטחור אך בעת הניתוח האבצס לא היה ולא זיהו לי שום פיסטולה שאפשר לנתח. לפני כשבועים ניגשתי לרופא אחר בעת הבדיקה האבצס לא היה פעיל היה וגם הוא אמר שאין לי כלום והכל תקין. מה שקורה זה שכאשר אין אבצס הבליטה הפנימית הרופאים אינם מזהים כלום ושכאשר זה יוצא לי קשה לקבוע תור בדיוק לרופא איך אפשר לטפל בזה כזה שהולך ובא? האם זה באמת פיסטולה? כי זה תמיד חוזר מה לעשות איך אפשר לטפל בדבר כזה?

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

הבעיה מוכרת ויש לה מספר פיתרונות.

הפיתרון הקלאסי הוא לבצע בדיקת הדמייה - למשל אולטרא סאונד טראנס רקטלי או MRI של האגן.

אם יש פיסטולה ניתן לראות אותה בבדיקות גם היא אינה פעילה. לכן - כדאי להתקדם לאמצעי ההדמיה ואז לקבל תמונה אוביקטייבת של הפיסטולה, היכן היא ממוקמת, אילו שרירים אם בכלל היא מערבת ואז להתקדם לטיפול.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
אוקטובר 21 יום שני , 2013 11:54 pm

תופעה מדאיגה לאחר ניתוח אבצס פריאנאלי

בעלי עבר ביום חמישי האחרון ניתוח דחוףלצורך ניקוז אבצס פריאנלי בהרדמה כללית. הניתוח עבר בשלום והוא שוחרר יום למחרת מבית החולים.
מאתמול יש לו מעין תעלה מוגלתית בין מקום הניתוח לפי הטבעת. הוא חש כאב קל, ללא חום.
האם זה טבעי או שעליו לשוב למיון בביה"ח.
הכי מפחיד אותי שיאשפזוהו שוב ויותר מזה ינתחוהו שוב.

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

קשה לי להבין למה את מתכוונת כי יש לו תעלה מוגלתית - האם הכוונה כי יש תעלה נוספת שלא נוקזה?.

אם הוא מרגיש טוב, ויש הפרשות מהפצע, ואין לו  חום הסיכוי כי יש בעיה הוא נמוך.

אבל  - בכל מקרה נראה כי אם יש משהו לא ברור כדאי להחזירו שכירורג יציץ על זה.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
אוקטובר 20 יום ראשון , 2013 8:10 am

חתיכת בשר שגדלה ממש מתחת לפות

שלום אני בת 43 סובלת מפיסורה ונותחתי פעמיים והיא שוב חזרה, אתמול שרף לי למטה ממש מתחת לפות (בין הפות לפי הטבעת בקו המפריד) ראיתי שיש שם 2 חתיכות בשר נפוחות שורפות ומגרדות,מה זה? ולמי עליי לפנות,(טופלתי באנטיביוטיקה ודוקסילין למשך 10 ימים עקב זיהום,לא יודעת אם זה קשור) אודה לתשובה

ד"ר רון גרינברג

שלום רב

כדאי לפנות או לכירורג או לרופא נשים.

יתכן כי מדובר על פטרת בעקבות האנטיביוטיקה - או בעיה אחרת. יש לבדוק ואז לקבוע במה מדובר.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.
אוקטובר 11 יום שישי , 2013 4:28 pm

פיסטולה והיריון

שלום,

שמי ענבל בת 30, בריאה, אני לאחר 2 ניתוחי אבצס עם חשד לפיסטולה בעקבות גלים של רגישות במקום והפרשות רבות מזה מספר חודשים.

אני מתוכננת לעבור ניתוח עם חוט סיטון לטיפול בפיסטולה ושאלתי היא האם זה בסדר להיכנס להיריון כאשר בתוכי יש חוט סיטון ?

את ילדתי הראשונה ילדתי לאחר טיפולי פוריות וכיוון שלא ברור תוך כמה זמן החוט סיטון יפתור את הבעיה ( הבנתי שיכול להיות שמדובר גם במספר חודשים לא מבוטל ), הייתי שמחה לדעת האם יש בעייה להיות בהיריון כאשר חוט סיטון בתוכי.

תודה רבה,

ענבל

ד"ר רון גרינברג

הי ענבל,

אין בעייה להיכנס להריון עם חוט סטון - זה מגן עליך בפני מורסות או בעיות מהפיסטולה בזמן ההריון

לאחר ההריון והלידה - יהיה אפשר לטפל בהוצאת הסטון.


ד"ר רון גרינברג
רופא בכיר, מומחה לכירורגיה פרוקטולוגית, מעי גס והפרעות ברצפת אגן,
המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, הקבוצה לכירורגיה מתקדמת.

שאלות נוספות בנושא: פיסטולה פריאנלית

לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים

הקבוצה לכירורגיה מתקדמת מאמינה ביחס אישי לכל מטופל לכן, באתר זה הקדשנו אזור מיוחד לשאלות שלכם. הנכם מוזמנים לשאול אותנו שאלות בנוגע לטיפולים השונים שמבצעת הקבוצה.

נושא השאלה

השאלה

שם

לא יוצג באתר

דואר אלקטרוני

לא יוצג באתר

טלפון

לא יוצג באתר

תנאי שימוש

באתר מתפרסמות שאלות שמקורן בגולשי האתר. שאלות אלו מתפרסמות באיזור המיועד לכך, בתחתית העמודים. אנו מעודדים את שאילת השאלות, תוך השתתפות פעילה של גולשי האתר. יחד עם זאת, בכדי למנוע ניצול לרעה של האפשרויות העומדות בפני הגולשים, אנו רשאים לבדוק את השאלות ואף למחוק אותן במידת הצורך. האחריות הבלעדית לשאלות חלה על הגולשים ששאלו אותם והגולשים מתחייבים שלא להעלות שאלות פוגעות בפרטיות, בצנעת הפרט, בזכויות יוצרים ובחוקי מדינת ישראל. האתר רשאי לסרב לפרסם את השאלות או למחוק לאלתר את תוכנן. האתר מפרסם את נושא השאלה והשאלה. האתר לא מפרסם את שם הכותב, כתובת הדוא"ל או הטלפון. בנוסף, האתר רשאי למנוע מהגולש לפרסם שאלות נוספות בעתיד. השאלות באתר יהיו חשופות לכלל משתמשי האינטרנט לכן אין לפרסם פרטים אישיים בתוכן השאלה! תשובות הרופאים אינן תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

יש לאשר את תנאי השימוש לפני השליחה