עצירות כרונית והפרעות בהתרוקנות:
עצירות הינה אחת התופעות המאפיינות את אורח החיים המערבי. ישנן סיבות רבות לעצירות ובניהן הפרעות בתזונה, הפרעות הורמונאליות, מחלות רקע, תרופות, מחלות המעי הגס ועוד.
הפרעה בהתרוקנות מאובחנת באנשים אצלם ישנה הפרעה תפקודית לרוב, עקב חסימה בתהליך היציאה.
התלונות השכיחות בחולים אלה הן:
ישנם מספר מצבים אשר יכולים לגרום להפרעה חסימתית בזמן יציאה:
האיבחון:
על-מנת לאבחן מצבים אלה, יש צורך בהערכה מדוקדקת של החולה. ההערכה כוללת לקיחת אנמנזה מהחולה כולל אנמנזה תזונתית ומילדותית. בדיקה גופנית מדוקדקת, בדיקת פי-הטבעת, הרקטום והמעי הגס (קולונוסקופיה), בדיקת זמן מעבר במעי ודפקוגרפיה.
עם סיום הבדיקות ניתן לקבוע האם אכן ישנה הפרעה בהתרוקנות, מהי חומרתה ומהו הממצא האחראי לחסימת המוצא ליציאה.
הטיפול:
הטיפול בהפרעות התרוקנות הוא משולב, וכולל יעוץ עם דיאטנית ושינוי הרגלי היציאה, שימוש בביופידבק ובמקרים קשים ניתוחים לתיקון החסימה.
אנו מבצעים ניתוח לשחזור רצפת האגן המשפר את יכולת ההתרוקנות של החולה. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית דרך פי-הטבעת.
משך הניתוח כשעה ובמהלכו ניכרת המקטע הלא מתפקד של הרקטום.
בסיום הניתוח נשמר המבנה התקין של הרקטום ללא החסימה. לאחר הניתוח, החולה מאושפז להשגחה לתקופה של 24-48 שעות.
התוצאות, עד כה, מראות שיפור ניכר ביכולת ההתרוקנות של החולים, הפחתה משמעותית בשימוש באמצעי עזר ליציאה ושיפור ניכר באיכות החיים.
301 שאלות גולשים בהמשך העמוד
שלום ד"ר!
עשיתי בדיקת סי טי סיכום התוצאות היא: רושם של עיבוי דופן אנטרום הקיבה-רצויה התאמה לגסטרוקופיה. רושם של עיבוי דופן לולאת מעי דק בבטן המרכזית. מצב לאחר כריתת מעי הגס והשקה בבטן התחתונה משמאל. פרט לכך ללא ממצא חריג משעותי.
עשיתי גסטרוקופיה וקולונוסקופיה. ממצאים לגסטרוקופיה ושט -ב.מ.פ. קיבה-גסטריטיס בעיקר אאנטרלית-נלקח ביופסיה. תריסריון-דואודניטיס קל. פעולה שנעשתה-ביופסיה נשלחה מקיבה
(G)ביופסיה אקראית נשלחה מהחלק השלישי של התריסריון(D) מספר מיכלי ביופסיות – 2.
ממצאים לקולונוסקופיה המעי נבדק עד לגובה של הצקום. הכנה טובה. אין ממצא פתולוגי,הודגמה השקה בגובה 25 ס"מ. תשובה תשלח תוך חודש מתן PPIS הלשמת בירור
שלום דינה,
שלחת לי את ממצאי הבדיקה - אך מה בדיוק את רוצה לשאול
כמו כן ניראה כי יש הרבה פרטים - כמו מצב לאחר כריתת מעי - אז אם ישנה שאלה מוגדרת תנסי לפרט.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום רב!
אני סובלת מזה כמה חודשים מעצירות כרונית. נסיתי את כל תרופות הסבתא (שמן זית, זרעי פשתן, שזיפים מיובשים המון סיבים וכו') ואני מרגישה ששום דבר לא באמת עוזר לי.
אני מרגישה צורך להתפנות ולא תמיד יכולה. ואני מזה מספר שבועות לוקחת טיפות להקלה.
יש לציין שפניתי להמון רופאים:
ביצעתי קולונוסקופיה (ועדיין לא קיבלתי תשובה), אך נמצאה לי רירית מגורה באיליום (מה זה אומר?)
הפרוקטולוג אמר לי שיש לי סקין טאגס (פוליפים שנוצרו כתוצאה מריפוי הפיסורה) והמליץ להורידם.
לטענת הנטורופטית אני סובלת מלחצים בלבד והבעיה "פסיכולוגית".
אשמח לקבל ממכם תשובה מה לדעתכם הא הגורם לעצירות שיש לי וכיצד אוכל לטפל בה?
שלום אסתר ח.,
אינני יכול לדעת מהיכן נובעת בעית העצירות שלך מכיוון שאף פעם לא עשית בדיקה אשר יכולה למצוא את התשובה לשאלה הזו.
יתכנו סיבות רבות כגון,- מעי עצל, הפרעת ברצפת האגן, רקטוצלה, צניחה פנימית, אניזמוס ועוד סיבות רבות ומגוונות
יש לבצע בירור הרבה יותר ממוקד כמו בדיקת זמן מעבר במעי, בדיקת התרוקנות על ידי דפקוגרפיה או אולטרא סאונד פרינאלי ועוד.
לאחר שתבצעי את כול הבירור בוודאי יהיה ניתן להגדיר את בעיית ההתרוקנות ולראות אם יש פיתרון לבעיה.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום רב.
אשמח לדעת מה יכולה להיות הסיבה לכך שלא מרגישים צורך להתרוקן גם כשעברו כבר כמה ימים, לעיתים אפילו קרוב לשבוע, מהיציאה האחרונה, על אף הרגלי אכילה רגילים (בין שתיים לשלוש ארוחות ביום).
בתודה מראש,
זיו (שם בדוי)
שלום זיו,
התופעה יכולה להיות נורמאלית לחלוטין.
ההסברים האפשרים הם - כי סף רגישות הרקטום הינו נמוך, או כי הצואה מתרכזת מעל האמפולה.
השאלה אם זה באמת מפריע ויש בעיית התרוקנות? למשל כאבי בטן, בטן תפוחה ורגישה? ועוד.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום, אני בת 35, בהריון עם תאומים (נכנסת לחודש שמיני). מזה שבועיים סובלת מעצירויות. לא סבלתי מעולם לפני.
מהלחיצות נראה לי שיצאו לי טחורים – בינתיים נראה שלא מדממים.
ניסיתי כל מיני "תרופות סבתא": שמן זית בבוקר על קיבה ריקה, שזיפים שהושרו במים, שיבולת שועל.
יש לציין שאני כבר כחודש וחצי בשמירת הריון וזה אומר כמעט לא יוצאת מהבית ויושבת רוב היום.
יש לכם איזו המלצה לאיזה בהריון (כי הבנתי שלאיזה בהריון אסור להשתמש בתרופות)?
האם מומלץ להגיע למרפאה שלכם לאבחון? או שעדיף לחכות עד אחרי הליזה?
שלום אפרת,
ההריון, עם חוסר בפעילות בהחלט יכול לגרום לעצירות.
אין לזה לצערי פיתרון קסם - אך זה אמור לחלוף לאחר הלידה.
בינתיים תנסי לראות אם אחד מתכשירי הסיבים הרבים כגון קונסיל - משפרים את מצבך. סיבים בשילוב עם הרבה מים יכולים לגרום להאצה של פעילות המעי ופעילות מעי סדירות יותר.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שלום אני בת 18 סובלת מתחורים כבר 3 שנים אך ליפני חודש הם ניהיו יותר רציניים, היתה לי עצירות שאחריה היציאות ניהיו מאוד כואבות,אני לא חייבת להיתאמץ כדי ללכת לשירותים אך הכאב של היציאה עוצר אותי האים זה יכול ליהיות פצע כל שהוא?
שלום אילנה,
התיאור שלך בהחלט מתאים לפיסורה - קרע בפי הטבעת.
אמבטיות ישיבה, ריכוך של היציאות, ומשחה מקומית למריחה יכולים להקל על הסימפטומים.
נשמח לעמוד לרשותכם במרפאתינו, דר גרינברג.
שאלות נוספות בנושא: עצירות כרונית
לחצו על הלינקים וצפו בשאלות של גולשים בנושאים השונים